فعالیت ها و تمرین های آموزش تاب آوری برای جامعه
فهرست عناوین [نمایش]
فعالیت ها و تمرین های آموزش تاب آوری برای گروه هدف
گردآوری و ترجمه: نسا امیدواری؛ کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
فعالیت ها و تمرین های آموزش تاب آوری برای جامعه: بازیها روشی عالی برای آموزش تابآوری هستند. پیشنهادات زیر را برای گروه هدف خود خود در نظر بگیرید.
تقویت تاب آوری از طریق خلاقیت
خلاقیت منبعی برای مقابله با استرس و افزایش تاب آوری است. این می تواند به وجود آمدنِ یک عادتِ خلاقانه جدید یا دیدن چیزها به شیوه ای متفاوت باشد.
برای کاوش با یک فعالیت صنایع دستی جدید از منطقه راحت خود خارج شوید. در نظر بگیرید که در یک کلاس آموزشی شرکت می کنید یا ابزاری را در یک فروشگاه صنایع دستی بخرید تا چیز جدیدی را امتحان کنید: طراحی، نقاشی، طراحی، خاک رس، خیاطی.
YouTube بسیاری از ایده ها و پروژه های صنایع دستی را در سطح مهارت، هزینه و سرمایه گذاری متعهدانه ارائه می دهد.
کلاژ: تکههایی از ایدهها، تصاویر مجله، کلمات، نمادها، تصاویر، اقلام طبیعت، برگها، گلبرگها و غیره را جمعآوری کنید.
ترکیب ایده ها و ایجاد الگوهای جدید از شیوه های کلیدی خلاقیت هستند. از این آیتم ها برای ایجاد یک کلاژ استفاده کنید و اجازه دهید موضوع نمایان شود.
فعالیت نقاط قوت آینه
بزرگسالان این فرصت را دارند که به کودکان کمک کنند تا حس تاب آوری خود را تقویت نمایند.
محققان تاب آوری، استیون و سیبیل وولین (۱۹۹۳) گزارش کرده اند که چگونگیِ رشد خودپنداره کودک در طول زمان، به آینه های محیطی در زندگی آن کودک بستگی دارد.
آنها دریافتند که معنیدارترین عاملِ محافظتی موقعیتی برای توسعه تابآوری، یک یا چند آینه متقابلِ مراقب و باورمند است.
یک فعالیت قدرتمند این است که نقاط قوت کودک را بشناسید و به او منعکس کنید.
با برقراری ارتباط، آگاهانه و صریح بودن را برای منعکس کردنِ نقاط قوت کودکان در زندگی خود در اولویت قرار دهید:
به عنوان یک مثال ساده: من می بینم که با وجود مبارزات شما چه چیزی درست است. و من معتقدم آنچه با تو درست است از هر چیز نادرستی قدرتمندتر است.»
همین امروز زمانی را برای انجام این کار با منعکس کردن نقاط قوت افراد به آنها پیدا کنید.
فعالیت های کلاس درس
فعالیتهای کلاس درس زیر توسط لورا نامی در کتاب آزادسازی قدرت تاب آوری پیشنهاد شدهاند.
۱. از طریق مقالات ادبی یا بحث های گروهی کوچک، تواناییِ بازاندیشی خود را ارتقا دهید.
بعد از اینکه کودکان کتابی را خواندند یا داستانی را شنیدند که دارای یک شخصیت قهرمان داستانی بوده است، آنها را تشویق کنید تا با پاسخ دادن به سوالات زیر فکر کنند.
- قهرمان این داستان چه کسی بود؟ چرا؟
- قهرمان بر چه چالش یا معضلی غلبه کرد؟
- قهرمان چه نقاط قوت شخصی داشت؟ او باید چه انتخاب هایی می کرد؟
- چگونه افراد دیگر از قهرمان حمایت کردند؟
- قهرمان چه چیزی را آموخت؟
- وقتی بر موانع زندگی خود غلبه می کنیم، چگونه از همان نقاط قوت شخصی استفاده می کنیم؟ می توانید چند نمونه را به اشتراک بگذارید؟
۲. از طریق مقالات شخصی، تفکر و تأمل را تشویق کنید.
نوشتن داستان در مورد توانمندی های فردی می تواند به تقویت فعالیت های تاب آوری برای جوانان کمک کند.
با جستجوی پاسخ به سؤالات زیر، آنها می توانند بینشی از نقاط قوت خود و نیازهای شان در خصوص برقراریِ روابط سالم با دیگران را تقویت کنند.
- در مورد شخصی بنویسید که در یک زمان استرس زا یا آسیب زا از شما حمایت کرده است. چگونه آنها به شما کمک کردند تا بر این چالش غلبه کنید؟ چه چیزی در مورد خود یاد گرفتید؟
- در مورد دوستی بنویسید که هنگام پشت سر گذاشتنِ یک رویداد استرس زا از او حمایت کرده اید. چه کاری انجام دادید که بیشتر به دوستتان کمک کرد؟ چه چیزی در مورد خود یاد گرفتید؟
- در مورد زمانی از زندگی خود بنویسید که مجبور شدید با یک موقعیت دشوار کنار بیایید. چه چیزی در غلبه بر این چالش به شما کمک کرد و مانعِ آن شد؟ چه آموخته هایی برای شما رقم خورده است که در آینده کمکتان کند؟
۳. بحث های مربوط به تاب آوری انسانی را در کلاس درس برنامه ریزی کنید.
به منظور افزایش آگاهی، زمان کلاس را برای بحث در مورد چگونگیِ ارتباط تاب آوری با موفقیت شخصی و تغییرات مثبت اجتماعی برنامه ریزی کنید.
نمونه هایی از چهره هایی که با آنها آشنا هستند و اینکه چگونه بر موانع برای رسیدن به اهداف خود غلبه کردند را به اشتراک بگذارید.